Informatyzacja a lean management
Wdrożenie oprogramowania wspomagającego działalność przedsiębiorstwa nie jest sprawą prostą. Nie wystarczy zawrzeć umowę na zakup określonego oprogramowania i jego instalację przez dostawcę. Przy takim podejściu w najlepszym razie otrzymamy nowe działające rozwiązanie, do którego trzeba będzie szybko dostosować funkcjonowanie firmy. W najgorszym razie po kilku nerwowych dniach, kiedy firma (lub jej część) praktycznie przestanie działać, nastąpi powrót do starego programu i poczucie straty czasu, pieniędzy i zdrowia oraz demotywacja pracowników, którzy się zaangażowali we wdrożenie i następnym razem z pewnością nie będą mieli już tyle motywacji.
Dla skutecznego wdrożenia rozwiązań informatycznych (skutecznego, czyli takiego, które rzeczywiście poprawi jakość i efektywność pracy oraz dostarczy lepszych niż dotychczas danych potrzebnych do zarządzania) warto wcześniej poddać fachowej analizie i ocenie procesy składające się na działalność przedsiębiorstwa, tak aby jeszcze przed wdrożeniem maksymalnie je uprościć i wyeliminować z funkcjonowania firmy wszelkie niesprawności. W ten sposób po pierwsze nowe oprogramowanie będzie można przystosować do wspierania dobrych, a nie złych procesów, a po drugie łatwiej będzie zadbać o zgodność nowego programu z realną działalnością firmy (bo procesy będą maksymalnie logiczne, proste i przejrzyste).
Po trzecie wreszcie, z założenia każdy system informatyczny w swojej bazowej postaci jest oparty na prostych i logicznych założeniach. Dlatego im bardziej nasze firmowe procesy i struktury są zawiłe i złożone, tym większa będzie liczba koniecznych modyfikacji systemu. A za każdą modyfikację dostawca oprogramowania każe sobie zapłacić! Należy pamiętać, że przy nieoptymalnych procesach zachodzących w firmie koszt dodatkowych modyfikacji oprogramowania często przekracza podstawową cenę jego zakupu.
Wdrożenie lean management przed informatyzacją = większa gwarancja skuteczności wdrożenia + znacznie niższy koszt informatyzacji + większa satysfakcja z uzyskanych efektów (klienci, pracownicy, kierownictwo).